Metodika adresného zvaní občanů do českého programu screeningu nádorů tlustého střeva a konečníku
Ladislav Dušek Orcid.org 1,2, Ondřej Májek Orcid.org 2, Milan Blaha Orcid.org 1, Štěpán Suchánek3, Bohumil Seifert Orcid.org 4, Miroslav Zavoral Orcid.org 3
+ Pracoviště
Souhrn
Kolorektální karcinom patří mezi preventabilní zhoubné nádory a dobře organizovaný screening má velký potenciál snížit mortalitu i incidenci tohoto onemocnění. Český screeningový program je kapacitně dobře zajištěn, je garantován širokým spektrem lékařských odborností a má mezinárodně kompatibilní informační zázemí. Zásadním předpokladem pro úspěšnost screeningu a naplnění jeho cílů, tedy snížení incidence a mortality, je ale dostatečná účast cílové populace, v tomto případě mužů a žen nad 50 let. Jedním z klíčových opatření v této oblasti je institut státem organizovaného adresného zvaní, kdy jsou občané pravidelně zváni k účasti na screeningu. Tento článek poskytuje přehled studií a publikací, které prezentují úspěšné zavádění adresného zvaní ve screeningu kolorektálního karcinomu, a v návaznosti na ně popisuje navrženou metodiku adresného zvaní v ČR a kritéria pro zařazení konkrétního klienta do screeningového programu.
Klíčová slova
adresné zvaní, kolorektální karcinom, prevence, screening, screeningPro přístup k článku se, prosím, registrujte.
Výhody pro předplatitele
Výhody pro přihlášené